Sociaal Verhuurkantoor

26-02-2018

Sinds 1 januari 2018 is in Lokeren de eerste woongelegenheid verhuurd via het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) Waasland.

Het SVK huurt woningen in bij private verhuurders om ze op hun beurt, als een soort sociale huisvestingsmaatschappij, aan kwetsbare huurders door te verhuren.

Voor Lokeren en haar huurders betekent dit dat er meer sociale woningen op de markt zijn. Voor de eigenaars heeft verhuren via het SVK als voordeel dat je gedurende minstens 9 jaar elke maand huurgeld gewaarborgd krijgt, dat het SVK de huurder opvolgt en eventuele problemen zelf ook oplost zonder de eigenaar daarmee lastig te vallen.

Ondertussen zijn er in Lokeren een drietal woningen door het SVK ingehuurd en alweer doorverhuurd aan huurders met een hoge woonnood. Tegelijk zijn er ook al akkoorden met eigenaars om bepaalde panden in te huren, maar daar moet de eigenaar eerst nog enkele werken uitvoeren om de kwaliteit te verbeteren.

SVK Waasland is een OCMW-vereniging en naast Lokeren zijn Sint-Niklaas, Sint-Gillis-Waas, Beveren, Kruibeke, Zwijndrecht en Waasmunster lid.

Als kandidaat-huurder kan men zich inschrijven op het OCMW van Lokeren elke eerste, derde en vijfde dinsdag van de maand tussen 9u en 11u of op afspraak (03-778 62 50 of inschrijven@svkwaasland.be).

Kandidaat-verhuurders kunnen via dezelfde kanalen hun woning aanbieden of extra info verkrijgen.